Kuluneena vuonna toteuttamamme tietoturvakysely toi esille, että monet kyberturvallisuuteen liittyvät asiat on otettu hyvin huomioon suomalaisissa organisaatioissa, ja meidänkin tekemämme työ asian eteen on kantanut hedelmää. Mutta mobiililaitteiden ja IT-ympäristöjen hallinnan ja erityisesti ympäristöjen kehittämisen kanssa on vielä työtä tehtävänä.

Toteutimme tänä vuonna verkkosivuillamme tietoturvaan ja keskitettyyn laitehallintaan liittyvän kyselyn. Siihen vastasi yli kaksisataa ihmistä hyvin erilaisista ja monen kokoisista suomalaisista yrityksistä ja muista organisaatioista.

Kyselystä saamamme tieto oli osin erittäin ilahduttavaa. Suomalaisissa organisaatioissa on otettu opiksi monista niistä asioista, joita muun muassa me Centerolla olemme halunneet opettaa asiakkaillemme.

Sähköpostin suojaaminen tietoturvauhkia vastaan on erinomaisella tasolla, ja jopa 94 prosenttia vastaajista kertoi että siitä on huolehdittu. 90 prosenttia vastaajista puolestaan kertoi että heidän organisaatiossaan laitteita hallitaan keskitetysti. Kaikkien kysymysten kohdalla positiivisesta kehityksestä kertovia kyllä-vastauksia oli reippaasti enemmän kuin ei- ja en tiedä -vastauksia.

Kysely kuitenkin antaa ilmi, että työtä on vielä. Erityisesti mobiililaitteiden tietoturva, työasemien, sovellusten ja SaaS-palveluiden hallittu ja tietoturvallinen käyttö organisaation sisällä sekä IT-ympäristön kehittäminen ovat asioita, joihin suomalaiset voisivat kiinnittää reippaasti enemmän huomiota. Centerolla ollaan aina valmiita vetämään viitta selkään ja lennähtämään asiakkaiden avuksi näissäkin merkeissä.

Centeron tietoturvakyselyn tulokset kokonaisuudessaan

Se, että noin viidesosa organisaatioista antaa käyttäjien temmeltää työasemilla ilman rajoituksia ja käyttäjäoikeuksien hallitsemista, on huolestuttavaa. Rajoittamattomat admin-oikeudet ovat vakava tietoturvariski, johon suosittelemme puuttumaan.

Sekä Centero Carillon että Centero 365 Manager ovat oivallisia ratkaisuja saada tilanne kuriin tavalla, joka lisää tietoturvaa mutta ei tarpeettomasti hankaloita käyttäjien työskentelyä.

 

Jos tiedostojenhallinta on ainoastaan paikallisen palvelimen varassa, puhumattakaan siitä että tärkeät tiedot ovat levällään ulkoisilla kiintolevyillä ja USB-muisteilla, ollaan monella tavalla vaarallisessa tilanteessa. Suurin osa organisaatioista käyttää pilvipalveluita tietojen tallentamiseen, mutta ottaen huomioon niiden helppokäyttöisyyden ja laajan saatavuuden, 13 prosenttia ei-vastauksia on aivan liikaa.

Centero 365 Manager auttaa organisaatiotasi turvallisemmassa ja helpommassa tiedostojenhallinnassa. Kysy siitä rohkeasti lisää!

 

On hienoa, että jopa 90 prosenttia kyselyyn vastanneiden organisaatioista on siirtynyt keskitettyyn laitehallintaan. Centeron ratkaisut tähtäävät siihen, että keskitetty hallinta on kaiken kokoisten organisaatioiden saatavilla, ja C365M on tähänkin erittäin toimiva ratkaisu.

 

Tätä nykyä mobiililaitteet ovat organisaation tietoturvan kannalta aivan yhtä olennaisessa roolissa kuin työasemat ja kannettavat tietokoneet, ja niihin liittyy suuria riskejä ilman keskitettyä hallintaa ja yhteisiä tietoturvakäytäntöjä. Siksi olimme hieman huolissamme, kun liki 30 prosenttia vastauksista tähän kysymykseen oli joko ei tai en tiedä.

Puhelin koetaan usein henkilökohtaiseksi laitteeksi vaikka sen kautta käyttäjä pääsee käsiksi oman organisaationsa tärkeisiin ja arvokkaisiin tietoihin. Mobiililaitteiden suojaaminen ilman käyttäjien arjen hankaloittamista on kuitenkin paljon helpompaa kuin yleisesti uskotaan. Tässäkin tapauksessa suosittelemme olemaan meihin yhteydessä ja tutustumaan Centero 365 Managerin mahdollisuuksiin mobiililaitteiden hallinnassa.

 

Ainoastaan prosentti vastanneista työskentelee organisaatiossa, jonka sähköpostijärjestelmää ei ole suojattu tietoturvauhkia vastaan. Siitä me Centerolla ilahduimme! Tuon yhden prosentin ja viiden prosentin, jotka vastasivat en tiedä, on syytä ottaa meihin yhteyttä, niin laitetaan asia kuntoon.

 

65 prosenttia vastanneiden organisaatioista ei seuraa ja hallitse sovellusten asentamista ja SaaS-palveluiden käyttämistä, ja se on meistä suoraan sanottuna pirun huolestuttavaa.

Sovellusten keskitetyn hallitsemisen pitäisi olla jokaisen modernin organisaation asialistalla, sillä paitsi että se on tietoturvan takia olennaista, hallittu ja systemaattinen sovellusten ja palvelujen käyttäminen tekee kaikkien työskentelystä helpompaa ja kohentaa organisaation tehokkuutta ja tuottavuutta.

Centero Software Manager on erinomainen ratkaisu kaiken kokoisille organisaatioille sovellusten keskitettyyn päivittämiseen ja hallintaan.

 

Nopeasti vilkaistuna nämä numerot näyttävät mukavilta, ja melkein 90 prosentilla organisaatioista on homma hallussa. IT-ympäristö on kuitenkin kaikkien vastaajien organisaatioille olennainen toiminnan ehto, ja jos miettii, että 11 prosenttia liikeyrityksistä ei joko kehitä sitä tai ei tiedä, kehitetäänkö sitä, jotain on pielessä.

Tuskinpa yksikään liikeyritys ajattelisi, että liiketoimintaa ei tarvitse jatkuvasti kehittää, mutta jostain syystä IT-ympäristöön ei suhtauduta samalla tavalla. Kehittyvä ja aktiivisesti kehitettävä IT-ympäristö on organisaation toiminnalle valtava voimavara, ja ympäristö joka ei kehity tuo puolestaan eteen tietoturvariskejä, toiminnan hidastumista ja vaikka minkälaisia muita ongelmia.

Centero 365 Manager on suunniteltu erityisesti sillä ajatuksella, että IT-ympäristöä kehitetään yhdessä asiakkaan kanssa, ja se mukautuu vastaamaan toimintaa sekä muuttuvan maailman asettamia vaatimuksia.


Centero kiittää kaikkia kyselyyn osallistuneita ja toivottaa tämän myötä mukavaa joulun aikaa sekä entistä tehokkaampaa ja tietoturvallisempaa uutta vuotta 2022!


Varaa Carillon Demo

Esittelemme Carillonia lyhyessä etädemossa.

Lisää luettavaa aiheesta:

Joulukuun päivitykset ja LOG4J haavoittuvuus

Joulun päivitytiistaina julkaistiin korjauksia 84 haavoittuvuuteen. Suurimman huomion haavoittuvuus- ja päivitysskenessä on tietenkin ottanut globaali jymyuutinen liittyen Apache Log4j2:hen. Tuotteet, komponentit ja roolit joihin haavoittuvuuksia on Apache Log4j2 Apps ASP.NET Core & Visual Studio Azure Bot Framework SDK BizTalk ESB Toolkit Internet Storage Name Service Microsoft Defender for IoT Microsoft Devices Microsoft Edge (Chromium-based) Microsoft […]

Lumotun kokemuksen lieventämisen työkalupakki – EMET (osa 2/2)

EMET jatkuvana palveluna Edellisessä osassa käsittelimme työkalua kokonaisuudessaan, ja pohdimme mikä sen tarkoitus on. Pääsimme myös käsiksi EMET:n puutteisiin. Kuten aina, tarve synnyttää ratkaisuja. Niin myös tällä kertaa käärimme hihat, ja kehitimme oman tuotteen valvomaan ja raportoimaan EMET:n aisapariksi. Palveluamme varten asiakkaan ympäristöön pitää asentaa kehittämämme kevyt valvontasovellus. Alustaksi valitsemme Windows-palvelimen, mikäli mahdollista. Periaatteessa kuluttajapuolen […]